Verhalen

Al van jongs af aan wisten wij dat onze zoon anders was. Na enig aandringen bij het consultatiebureau begonnen ze eindelijk serieus te kijken. Hij bleek TOS te hebben en kon gelukkig naar een cluster 2 behandeling en later daar naar school, dit was in de Achterhoek. Hij begon met praten toen hij ruim 3 jaar was. Op het cluster 2 werd zijn gedrag steeds vaker een “probleem” maar volgens school was alles nog oke en was andere hulp niet nodig.

Toen wij na groep 3 besloten te verhuizen naar Amsterdam bleek dat vanwege zijn gedrag een sbo school werd geadviseerd. Zodoende hebben wij in Amsterdam een sbo gevonden waar hij groep 4 heeft gedaan. Ook tijdens groep 4 heb ik meerdere malen gevraagd of er andere hulp nodig was omdat wij zagen dat hij niet kon lezen, schrijven en rekenen. Kortom leren ging hem moeilijk af maar niemand heeft ons daarop geadviseerd of geattendeerd.

Begin groep 5 is er iets voorgevallen waardoor wij het vertrouwen in de school kwijt waren en opzoek gingen naar een andere sbo. Echter werd hij op de school van onze keuze niet aangenomen vanwege zijn dossier en de observatie die zij hadden gedaan (hij was 1x 3uurtjes komen kijken op deze school). Ondertussen heb ik verschillende andere scholen (cluster 3 en 4) gecontact maar niemand wilde in gesprek want de TLV voor die scholen was niet afgegeven.

Uiteindelijk is via de oude sbo een nieuwe TLV aangevraagd, we dachten dat het dan wel sneller zou gaan. Helaas bleek dat minder waar. Op dat moment is er ook een IQ onderzoek geweest en liep er diagnostiek via een andere hulporganisatie ivm gilles de la tourette/autisme/odd en lvb. Het swv wilde dit onderzoek afwachten alvorens ze een schooladvies ginge uitbrengen. Het IQ onderzoek pakte laag uit. Het andere onderzoek duurde lang vanwege wachtlijsten en vakanties die tussendoor kwamen. Wij vroegen om een dagbesteding maar helaas is er in de gemeente Amsterdam geen enkele oplossing op dit gebied. We weken uit naar Zaandam maar dit bleek vanwege financiering niet heel makkelijk dus werd er veel gebeld en gemaild. Uiteindelijk was het gelukt en is hij daar gestart maar dat was maar voor 4 maanden!

Inmiddels zit hij bijna 16 maanden thuis en is ons al verteld dat hij qua onderwijs tussen wal en schip valt. Het zal of op gebied van gedrag worden of op gebied van onderwijs dus of cluster 4 of cluster 3. Echter is dit niet voor hem volledig passend en dat is niet hoe passend onderwijs is geregeld lijkt ons.

Deze hele situatie zorgt voor veel zorgen en een gezin dat flink onder druk staat. Wij willen het beste voor ons kind maar er is geen enkele oplossing om hem te laten ontwikkelen op zijn niveau en zijn sociale contacten te behouden zolang hij thuis zit. De overheid en gemeente moeten naar onze mening meer investeren in de thuiszittende kinderen want zij zijn OOK de toekomst!